2020-03-16

Yerba mate na zdrowie! Wspieraj odporność z ostrokrzewem paragwajskim.

mate palo santo pampeano

Dzięki swym naturalnym właściwościom, yerba mate może być doskonałym wsparciem dla naszego zdrowia. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się składowi chemicznemu ostrokrzewu i sprawdzimy, jak nasz ulubiony napar wpływa na odporność. Zapraszamy do lektury!

Jak wspierać odporność naszego organizmu?

W okresie jesienno-zimowym jesteśmy szczególnie narażeni na niekorzystny wpływ wirusów i bakterii na nasz organizm. Aby jak najlepiej chronić się przed ekspansją szkodliwych drobnoustrojów, warto kompleksowo zadbać o wsparcie układu immunologicznego. Zmęczenie sprawia, że jest bardziej podatni na zagrożenia. Właśnie dlatego jednym z fundamentów odporności, o których często zapominamy jest sen. Żeby nasz organizm wytwarzał niezbędną dla prawidłowego funkcjonowania mechanizmów obronnych melatoninę, poświęcajmy na niego co najmniej 7-8 godzin na dobę. Nie mniej istotny jest sam odpoczynek. Nasze ciało to rozbudowana sieć połączeń. Nieustanny stres zakłóca współpracę układu nerwowego z innymi narządami. W efekcie dochodzi do ograniczenia produkcji przeciwciał, co jest równoznaczne z osłabieniem układu odpornościowego. Warto więc wygospodarować choćby godzinę dziennie na niczym niezakłócony relaks. Jednocześnie, nie zapominajmy o aktywności fizycznej. Jak głoszą lekarze, należy poświęcić na nią pół godziny trzy razy w tygodniu.

Po pierwsze: dieta bogata w witaminy i antyoksydanty. Yerba mate ma ich mnóstwo!

Ogromne znaczenie ma też oczywiście dieta i właśnie ona będzie sednem naszych dzisiejszych rozważań. Kluczowy wpływ na naszą odporność wykazują produkty o dużej zawartości antyoksydantów i witamin. Substancje z pierwszej grupy, znane też jako przeciwutleniacze, znajdziemy w owocach, warzywach, jak również naparach naturalnego pochodzenia. Obfituje w nie choćby zielona herbata. Jak dowiedli naukowcy, zdecydowanie lepszym źródłem antyoksydantów będzie jednak yerba mate. Zawarty w ostrokrzewie przeciwutleniacz to kwas chlorogenowy (CGA). Z jednego grama suszu badaczom udało się wyekstraktować aż 92 miligramy CGA. To imponujący rezultat! Dla porównania, do niedawna za najlepsze źródło antyoksydantów uważano zieloną kawę. Ta zawiera orientacyjnie 60 miligramów substancji w jednym gramie. Yerba bije ją więc aż o około 30%!

Jak yerba mate wzmacnia odporność organizmu?

Jak wcześniej wspomnieliśmy, yerba mate to doskonałe naturalne źródło antyoksydantów. Co sprawia, że dostarczanie ich naszemu organizmowi odgrywa tak ważną rolę dla naszej odporności? Otóż w wyniku utleniania nasz organizm produkuje tzw. wolne rodniki. To nic innego, jak niekompletne atomy tlenu, które poszukując elektronu mogą odebrać go atomom białka. Fakt powstawania wolnych rodników jest całkowicie naturalnym zjawiskiem. Jeżeli jednak, z uwagi na złe nawyki żywieniowe, palenie tytoniu i nadużywanie alkoholu, liczba wolnych rodników wzrasta, może doprowadzić to do przykrych konsekwencji. Podstawową jest spadek odporności, w dłuższej perspektywie dochodzi także zwiększone ryzyko chorób serca, a nawet mózgu. Jak przeciwdziałać powstawaniu wolnych rodników? Z pomocą przychodzi solidna dawka antyoksydantów. A te znajdziemy właśnie w yerba mate! To jednak nie wszystko. Napary na bazie ostrokrzewu to doskonałe źródło witamin i mikroelementów. Każda porcja yerby zawiera m.in. magnez, sód, wapń, krzem, potas i żelazo oraz witaminy A, B1, B2, C, E i H. Yerba mate to istny arsenał prozdrowotnych składników. A zatem – na zdrowie!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel